Mesterhatos

Edzésnaplóm Paul Wade Fegyencedzés című könyve alapján.

Friss topikok

  • Eugene Nordern: No, de tényleg, mi lett ezzel a bloggal? Ígéretes volt a fejlődés, ahogy végignéztem. :) (2014.08.12. 22:55) 2012. április 4.
  • Azogh: @swapo: Na igen, koncert+húsvét jól összejött, de ma már volt edzés :) (2012.04.09. 23:59) 2012. április 3.
  • swapo: Mi van ember, tényleg fegyenc lettél, aztán nem engednek géphez a zárkádból??.-) (2012.04.04. 08:57) 2012, 7. hét (Február 13-19.)
  • Azogh: @brutalfitnessz: A cc előtt másfél évig semmit sem csináltam. Szóval teljesen az alapokról indultam. (2012.04.04. 07:29) 2012. április 2
  • Giozo: Mi történt megint? (2012.03.13. 21:16) Kisebb változások

Futás és blogajánló

2011.05.30. 15:00 Azogh

Elhatároztam, hogy elkezdek futni is a fegyencedzés mellett. Régóta motoszkált már bennem a gondolat, a végső lökést Darky adta meg. Ő is foglalkozik a fegyencedzéssel, de mellette soksok más funkcionális edzéssel, meg úgy egyáltalán edzéssel is, és neki is van egy blogja, ahol nagyon sok hasznos információt találhattok. Ráadásul szívesen ad jótanácsokat is, szimpatikus arc :)

http://calisthenics.blog.hu/

Itt találjátok. Olvassátok, megéri.

Vissza a futáshoz, 2011.05.25.-én voltam először. Óvatosan kezdtem, a tervem az, hogy egy oda-vissza útvonalat futok majd le, minden második nap, a fegyencedzések pihenőnapjain. Google mapsen elég jól meg lehet tervezni az útvonalat, 100 méter pontosságú a távolságmérés. Első alkalommal 3 kilométert futottam, két részben, a pihenőben nyújtottam és sétálgattam. Mérni fogom az időt is, ez alkalommal 8:26 és 8:54 volt a 2 résztáv (10,38km/h, ami elég kevés még). Nem nagyon mertem kihajtani magam, itt is próbálom a fokozatosság elvét alkalmazni, mint a fegyencedzésben. A focis múlt miatt régen elég sokat futottam, és ezért az első pár lépés után egyből előjött a helyes légzés, szerintem ez sokat segített. Ahhoz képest, hogy nem futottam évek óta, elsőnek jó volt.

Az a tervem, hogy futásonként emelem a távolságot, amíg 12 perc fölé nem ér az egyik részidő, ha ez megtörténik, addig maradok a távnál, amíg a teljesítmény javulásával le nem megy az idő ismét 12 perc alá, majd újra a távolságot növelem. Nem nagyon akarok ennél többet futással tölteni, ha valaki tapasztaltabb erre jár, kérek tanácsot, hogy ez jó ötlet-e?

És a végére még egy fegyencedző blogtárs: http://fegyenc.com/

Jó látni, hogy alakul egy kis közösség, már az én közvetlen környezetemben is 3 ember vette meg a könyvet a hatásomra, sok sikert mindenkinek aki most kezdi, a régieknek pedig kitartást!

5 komment

Címkék: link futás

A bejegyzés trackback címe:

https://mesterhatos.blog.hu/api/trackback/id/tr262943201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.05.30. 16:46:51

A 12 perc azért hangsúlyos, mert az a COOPER-TESZT alapja. Mivel ma eza legszélesebb körben elfogadott teszt az edzettség és a VO2MAX (a test által maximálisan felvehető és szállítható oxigén mennyiségét adja meg) mérésére. Iskolai oktatásban, fegyveres és rendvédelmi alakulatoknál is ez a standard.
Ha a funkcionalitását nézzük, ritkán végez az átlagember negyed órán túl olyan tevékenységet, ahol a pulzus tartósan megemelkedik. Egy önvédelmi szituáció vagy a busz után futás ezt az időt nem haladja meg.
Mikor lehet szükség a hosszabb kardió edzésekre?? Akkor ha valami olyan tevékenységet végzünk, ami más megközelítést igényel.
Néhány példa: katonaság, foci, öttusa, ahol szükség van kalóriaégetésre is (kóros elhízás, súlycsoportos sportok), stb.

fegyenccom · http://fegyenc.com 2011.05.30. 18:12:14

Régebben én is futottam, volt hogy félmaratont is. Én nem csinálnék olyat, hogy egy félórás edzést az általad leírt módon kétfelé osztok.
Az ilyen középtávú futásokat szerintem alapvetően kétféleképpen érdemes csinálni: vagy végig egyenletesen, vagy intervallumedzésben.

A végig egyenletesnél kitűzöl megadnak egy sebességet, és végig azt tartod. Olyan 5 perces kilométereket érdemes kitűzni, ha nem kifejezetten a futásra akarsz ráállni, hanem kiegészítő sportként űzöd. (Az ilyen középtávú futásnál nem km/h-ban szokás mérni a sebességedet, hanem fordított mértékegységben, perc/km-ben, pl. 10 km/h megfelel hatperces km-eknek.) Nem olyan rossz sebesség a 6 perces kilométer sem, de az inkább arra való, hogy az átlagos hobbisportoló ezzel le tudjon futni akár 15-20 km-t is. Ha csak max. fél órát akarsz futni, akkor inkább az 5 percest tűzd ki.

A másik jó lehetőség az intervallumedzés, amit pl. úgy csinálsz, hogy 1 perc teljes erőből futás, fél perc pihenő.Kicsit hasonlít a Darky által itt leírt tabatához, csak kicsit hosszabb intervallumokkal:
calisthenics.blog.hu/2011/05/28/fegyencedzes_iv

És mindenképpen nagyon jó futócipőd legyen, ha betonon futsz! Nem most fogod érezni a hiányát, hanem 15-2 év múlva. Van olyan 50 éves ismerősöm, aki fiatalkorában minden héten futott 15-20 km-t betonon, és tropára vannak az ízületei.

Azogh · http://mesterhatos.blog.hu 2011.05.30. 18:23:55

@Darky_: Igen, anno suliban meg edzéseken is Coopert futottunk, amikor felmérés volt. Na meg egyszer ezt a finomságot is csináltuk: www.topendsports.com/testing/tests/20mshuttle.htm

Szerinted jobb lenne mondjuk napi 1db 15 perces futás?

Azogh · http://mesterhatos.blog.hu 2011.05.30. 18:42:22

@fegyenccom: Köszi a tanácsokat! Igazából minimális volt a szünet a 2 rész között, főként nyújtás miatt tettem be, de valószínűleg elhagyom, és egyben fogok intenzívebben futni. A sebesség azért alacsony, mert nem nagyon akartam keményebben belekezdeni, de azért már most is éreztem, hogy tudnék többet.

Darky_ · http://powerteam.blog.hu/ 2011.05.30. 19:30:22

@Azogh: Minden attól függ. hogy milyen célból futsz. Általános erőnlét fejlesztéséhez SZVSZ elég a napi 15 perc is, de ha szeretsz futni és időd/lehetőséged is van rá fél óra intenzív futás sem árthat meg. A futás a legjobban fejleszthető tevékenység, de nagyon nyírja az Ízületeket ezért azt mondom inkább legyen az edzés itt is rövid és intenzív